Cześć miło cię widzieć na moim blogu o kostce Rubika!
Wśród wielu sposobów rozwiązywania tej niesamowitej łamigłówki jedną z najpopularniejszych i najbardziej skutecznych jest CFOP, potocznie nazywany Fridrichem.
Metoda stworzona przez Jessice Fridrich zakłada czteroetapowe rozwiązania trwające nawet jedynie kilka sekund.
Nazwa CFOP to skrót od angielskich tytułów czterech etapów tej metody:
Cross - biały krzyż na dolnej warstwie,
F2L - First Two Layers,
OLL - Orientating Last Layer,
PLL - Permutating Last Layer.
Cross (biały krzyż)
Pierwszy etap niczym nie różni się od tego w metodzie podstawowej. Należy ułożyć kształt krzyża na białej ściance.
Niektórzy rozwiązują ten etap na bocznej ścianie, inni na przedniej lub tylnej. Mi i wielu innym speedcuberom najwygodniej układać na dolnej warstwie. Takie ułożenie pomaga uniknąć regripów, ale to ty decydujesz jak będzie ci najwygodniej.
Ważne jest, aby robić to jak najszybciej i jak najmniejszą ilością ruchów.
F2L
First Two Layers, czyli Pierwsze Dwie Warstwy. Polega to na ułożeniu dwóch pierwszych warstw kostki, czyli dolnej i środkowej. Robimy to poprzez dopasowywanie par klocków składających się z krawędzi i rogu i umieszczanie ich na właściwych miejscach.
Jest to najdłuższy i najtrudniejszy etap tej metody, ale też daje najwięcej możliwości poprawy czasu. Można wykonywać go intuicyjnie lub przy użyciu algorytmów (w "grupie podstawowej" jest ich 41).
OLL
Po ułożeniu F2L przechodzimy Orient Last Layer, czyli Orientacji Ostatniej Warstwy. W tym etapie obracamy górną warstwę kostki tak, aby była cała jednokolorowa.
Nie musimy się martwić o to, czy klocki są na właściwych miejscach, tylko o to, czy mają dobrą orientację. Do tego etapu potrzebujemy znać 57 algorytmów, które pozwalają nam obracać krawędzi i wierzchołki ostatniej warstwy.
PLL
Na końcu mamy Permute Last Layer, czyli Permutację Ostatniej Warstwy. W tym etapie ustawiamy klocki na górnej warstwie na właściwych miejscach, tak aby kostka była ułożona.
Do tego etapu potrzebujemy znać "jedynie" 21 algorytmów, dzięki którym możemy zmienić położenie krawędzi i wierzchołków bez psucia żółtej ścianki.
I to wszystko!
W kolejnych wpisach dokładniej omówię każdy etap i pokażę ci potrzebne algorytmy. Do zobaczenia!
Komentarze
Prześlij komentarz